El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat pels Fons NextGenerationEU de la Unió Europea, pretén pal·liar l'impacte econòmic i social provocat per la irrupció de la COVID-19, així com donar suport a la recuperació econòmica. Les mesures que constituïxen aquest pla permetran la realització de reformes estructurals els pròxims anys i possibilitaran que la recuperació de l'economia després de la pandèmia no deixe a ningú arrere.
El Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MRR) és el nucli del Fons de Recuperació, que finança inversions i reformes estructurals per a un futur més verd, digital, igualitari i cohesionat.
El Pla contempla en el Component 19 «Pla Nacional de Competències Digitals», enquadrat en la política palanca VII «Educació i coneixement, formació contínua i desenrotllament de capacitats», diverses actuacions encaminades a garantir la inclusió digital, avançant en el desenrotllament de les competències bàsiques de la ciutadania perquè totes les persones puguen aprofitar les oportunitats socials, econòmiques i ambientals que oferixen les noves tecnologies.
En el Component 19 es troba la Línia d'Inversió 1 «Competències digitals transversals» i dins està la Mesura 3 consistent en la «Formació de la ciutadania en matèria de competències digitals». Aquesta Mesura es troba vinculada al compliment dels objectius números 286 i 288. L'objectiu núm. 286 establix que, respecte dels fons destinats a aquesta Mesura, «com a mínim el 75% del pressupost s'haurà d'haver compromés per a accions sota la inversió de formació de la ciutadania en competències digitals». El termini establit per al compliment d'aquest objectiu arriba fins al quart trimestre de 2023. Per part seua, l'objectiu núm. 288 establix que, per al 30 de juny de 2026, Espanya haurà de tenir «2.600.000 ciutadans formats en competències digitals, d'acord amb les accions de la mesura».
Dins d'aquest objectiu, el programa “Competències Digitals per a la Infància” (CODI) té la meta de formar a 950.000 xiquets, xiquetes i adolescents en situació de vulnerabilitat, oferint formació bàsica en competències digitals a xiquets i xiquetes de 9 a 13 anys i adolescents de 14 a 17 anys, prioritzant a aquells en situacions de pobresa, vulnerabilitat, zones rurals, amb discapacitat o ex tutelats. No obstant això, els programes estaran oberts a la participació de tot xiquet, xiqueta o adolescent en el rang d'edat per a garantir la inclusivitat i evitar l'estigmatització.