Procediment a seguir en l'adopció internacional

Consideracions generals

En referència als procediments de tramitació de l'adopció internacional a Espanya és precís distingir:

 a.     Procediment en aplicació del Conveni relatiu a la protecció del nen i a la cooperació en matèria d'adopció internacional, de maig de 1993

 b.     Procediment amb països que no han ratificat el Conveni relatiu a la protecció del nen i a la cooperació en matèria d'adopció internacional, de maig de 1993

La tramitació d'una adopció internacional s'inicia a Espanya a partir de l'oferta per a l'adopció formulada per la persona/es interessada/es en l'adopció d'un menor d'origen estranger.

Aquesta oferta s'ha de presentar davant l'administració pública competent espanyola en matèria d'adopció a les diferents Comunitats Autònomes, iniciant-se així un procés administratiu a Espanya i posteriorment al país d'origen del nen, que pot finalitzar amb la resolució d'adopció, que generalment és de caràcter judicial, encara que en alguns països tingui caràcter administratiu.

Per iniciar la tramitació d'ofertes per a l'adopció amb un país, les administracions públiques competents a Espanya comproven, en l'exercici de la seva responsabilitat en matèria de protecció a la infància:

  • Que la legislació d'aquest país regula l'adopció.
  • Que el país disposa d'un organisme competent en matèria de protecció de menors al qual adreçar l'oferta per a l'adopció perquè pugui procedir a la seva tramitació.
  • Que no existeixi al país una situació d'inseguretat jurídica greu en la tramitació d'adopcions. Per a això, es recull informació de fonts oficials i d'organismes internacionals de protecció a la infància.

La Llei d'Adopció Internacional estableix en aquest sentit que no es tramitaran ofertes per a l'adopció de menors nacionals d'un altre país o amb residència habitual en un altre Estat en les següents circumstàncies:

  • Quan el país, on el menor tingui la seva residència habitual, es trobi en conflicte bèl·lic o immers en desastre natural.
  • Si no existeix al país una autoritat específica que controli i garanteixi l'adopció i que remeti a les autoritats espanyoles la proposta d'assignació amb informació sobre l'adoptabilitat del menor i la resta d'informació necessària establerta a la llei.
  • Quan al país no es donin les garanties adequades per a l'adopció, o les pràctiques i tràmits necessaris per a la mateixa no respectin l'interès del menor o no compleixin els principis ètics i jurídics internacionals.

L'Administració General de l'Estat, en col·laboració amb les Entitats Públiques, determinarà en cada moment quins països estan immersos en alguna de les circumstàncies anteriors a efectes de decidir iniciar o suspendre la tramitació d'adopcions en ells.

En les adopcions internacionals entren en joc dues legislacions, l'espanyola i la del país d'origen, per la qual cosa s'han de complir els requisits i procediments de les dues lleis.

A més, en les adopcions internacionals intervenen els organismes competents en adopció de dos països, el dels sol·licitants i el d'origen del nen, corresponent a cadascun responsabilitats diferenciades. Entre les més destacables cal esmentar:

  • A Espanya, la determinació de la idoneïtat de la persona/es que s'ofereix per adoptar un menor.
  • Al país d'origen: la determinació de l'adoptabilitat dels menors i la conveniència, si escau, de l'adopció internacional com el recurs més adequat per a cada menor. Així mateix, l'assignació dels menors a la persona/es que s'ofereix per a l'adopció que considerin més idonis.

La presentació d'una oferta per a l'adopció internacional és una petició que es formula a un altre país, que no sempre finalitza amb la constitució de l'adopció ja que es troba sotmesa als criteris i decisions dels organismes competents i dels responsables de les polítiques de protecció a la infància dels països d'origen dels menors.

PROCEDIMENT EN APLICACIÓ CONVENI RELATIU A LA PROTECCIÓ DEL NEN I A LA COOPERACIÓ EN MATÈRIA D'ADOPCIÓ INTERNACIONAL DE MAIG DE 1993

Aquest Conveni va ser ratificat per Espanya l'any 1995 i és d'aplicació en la tramitació d'adopcions amb els països que també l'han ratificat (veure a l'apartat de Normativa -àmbit estatal- informació referent al Conveni de l'Haia, de 29 de maig de 1993, relatiu a la Protecció del Nen i a la Cooperació en matèria d'Adopció Internacional).

Aquest Conveni es basa en un sistema de cooperació i repartiment de responsabilitats al llarg del procediment d'adopció entre Autoritats Centrals, de recepció i d'acollida de menors adoptats, designades específicament per a aquest Conveni en els diferents països. Té com a finalitat bàsica prevenir el tràfic, les irregularitats i els abusos establint mesures que garanteixin les adopcions internacionals

El procediment establert comporta un alt grau de comunicació i cooperació entre les Autoritats Centrals dels dos països implicats en l'adopció internacional, posant especial èmfasi en les etapes anteriors a la constitució de l'adopció. Això és, la determinació de l'adoptabilitat dels menors per part dels països d'origen, la valoració de la idoneïtat per adoptar de la persona/es que s'ofereix per adoptar per part del país receptor, i l'acord d'ambdues autoritats en l'assignació d'un nen/s a sol·licitants concrets.

Vies de tramitació d'expedients

Per a la tramitació dels expedients d'adopció la persona/es que s'ofereixen per adopció poden utilitzar, amb caràcter general, dues vies.

  • La de les Autoritats Centrals (comunicació entre les Autoritats Centrals d'ambdós països al llarg de tot el procediment). Segons la nova legislació espanyola, la funció d'intermediació en l'adopció internacional podrà efectuar-se per les Entitats Públiques directament amb les autoritats centrals als països d'origen dels menors que hagin ratificat el Conveni de la Haia, de 29 de maig de 1993 sempre que en la fase de tramitació administrativa al país d'origen no intervingui persona física o jurídica o organisme que no hagi estat degudament acreditat.
  • La dels Organismes Acreditats per a l'Adopció Internacional (en endavant: OAA). Aquests organismes, segons el mateix Conveni:
    • Desenvolupen funcions d'intermediació en adopció internacional.
    • Han d'estar acreditats en ambdós països, complint amb els requisits exigits en la legislació vigent espanyola i del país d'origen del menor on vagin a desenvolupar les seves activitats.
    • Actuen en el marc fixat en l'acreditació atorgada per l'administració pública competent.
    • Realitzen funcions d'intermediació, a Espanya i al país d'origen, a través dels seus representants, fins a la finalització del procés d'adopció.
    • Estan sotmesos al control i supervisió de les administracions que les van acreditar.
    • Ofereixen uns serveis d'ajuda a les administracions públiques d'ambdós països, ja que serveixen de nexe d'intercanvi de comunicació entre elles, i per descomptat a la persona/es que s'ofereix per a l'adopció en el llarg camí de la tramitació de les adopcions. (Veure apartat específic de OAA).

Segons la legislació espanyola, la funció d'intermediació en adopció internacional podrà efectuar-se pels OAA. Cap altra persona o entitat podrà intervenir en funcions d'intermediació per a adopcions internacionals.

PROCEDIMENT AMB PAÏSOS QUE NO HAN RATIFICAT EL CONVENI DE MAIG DE 1993

En aquest cas, els expedients d'adopció només podran tramitar-se a través de OAA i el procediment és similar al que s'estableix per als països del Conveni de l'Haia d'adopció internacional.

Etapes en la tramitació

La tramitació d'una adopció internacional és un procés en el qual es poden diferenciar diverses etapes que van, des de la presentació de la seva oferta per la persona/es interessada en una adopció, fins al reconeixement de l'adopció a Espanya i, si escau, l'enviament dels Informes de seguiment dels menors adoptats als països d'origen.

A continuació ens referirem, amb caràcter general, a aquestes etapes:

Etapa 1.- Informació i preparació sobre adopció internacional

La persona/es que s'ofereix per a l'adopció ha d'assistir a les sessions informatives i de preparació organitzades per l'Entitat Pública o per l'OAA amb caràcter previ i obligatori a la sol·licitud de la declaració d'idoneïtat.

Igualment presentarà la seva oferta d'adopció per a que es pugui així procedir a l'obertura d'expedient. Per a això haurà d'omplir una sol·licitud i presentar la documentació requerida per l'administració autonòmica.

Etapa 2.- Valoració d'idoneïtat de la persona/es que s'ofereix per a l'adopció d'un menor d'origen estranger

La valoració d'idoneïtat de la persona/es que s'ofereix per a l'adopció és un requisit previst en la legislació espanyola per al reconeixement de la resolució d'adopció estrangera i per a la tramitació de les adopcions internacionals.

La idoneïtat haurà de ser declarada per l'Entitat Pública espanyola amb caràcter previ a la constitució de l'adopció, quan la persona/es que s'ofereix per a l'adopció sigui resident a Espanya.

La idoneïtat es defineix com la capacitat, aptitud i motivació adequades per exercir la responsabilitat parental, atenent a les necessitats dels menors a adoptar i per assumir les peculiaritats, conseqüències i responsabilitats que comporta l'adopció internacional.

Té per objecte assegurar la capacitat de la persona/es que s'ofereix per a l'adopció per respondre i atendre les necessitats físiques, psíquiques i socials dels nens que poden ser adoptats.

Consisteix en una valoració psicosocial de la persona/es que s'ofereix per a l'adopció sobre la situació personal, familiar i social dels adoptants i la seva capacitat per establir vincles estables i segurs, les seves habilitats educatives i la seva aptitud per atendre un menor.

Aquest estudi es durà a terme per psicòlegs i treballadors socials amb experiència en protecció de menors, família i adopció.

Aquesta avaluació es duu a terme per professionals de la pròpia administració autonòmica i/o per professionals privats. Això últim, a través de Convenis de col·laboració signats per l'administració amb els col·legis professionals o bé a través d'equips interdisciplinaris autoritzats per dur a terme les funcions de valoració.

A la fase de valoració d'idoneïtat li precedeix una etapa de preparació per a l'adopció, en la qual es pretén apropar la realitat de l'adopció internacional a la persona/es que s'ofereix per a l'adopció, promoure en ella una reflexió sobre les necessitats dels menors adoptats i ajudar-la en el procés de presa de decisió. La preparació es duu a terme a través d'un programa que inclou sessions grupals amb la persona/es que s'ofereix per a l'adopció i professionals responsables de la seva execució.

Etapa 3.- Obtenció del Certificat de Idoneïtat

Correspon en tot cas a l'Entitat Pública competent de la Comunitat Autònoma l'emissió dels Certificats de Idoneïtat per a l'adopció internacional, no sent en cap cas una competència delegable en cap altre organisme públic o privat.

En el cas que la resolució de l'administració fos de No Idoneïtat per a l'adopció la persona/es que s'ofereix per a l'adopció pot presentar els recursos procedents, expressats en aquesta resolució.

Els Certificats de Idoneïtat estan referits com a norma general per a l'adopció en un país determinat. De la mateixa manera els Informes Psicosocials que han servit de base per a l'emissió del Certificat.

Els Certificats i els Informes psicosocials tenen un període de vigència de tres anys des de la data de la seva emissió per l'òrgan competent, sempre que no es produeixin modificacions substancials en la situació personal i familiar de la persona/es que s'ofereix per a l'adopció que va donar lloc a la declaració d'idoneïtat. Això estarà subjecte, no obstant això, a les condicions i a les limitacions establertes si escau en la legislació autonòmica aplicable en cada supòsit.

Etapa 4.- Elecció de la via de tramitació de l'expedient

Amb caràcter general, en el supòsit que l'oferta per a l'adopció es dirigeixi a un país en el qual és d'aplicació el Conveni relatiu a la protecció del nen i a la cooperació en matèria d'adopció internacional, s'haurà de decidir la via de tramitació de l'expedient. Això és, si es tramita a través de les Administracions Públiques espanyoles competents o si es fa a través d'un Organisme Acreditat per a l'Adopció (en endavant OAA).

Per a prendre aquesta decisió s'haurà de tenir en compte:

  • Si el país d'origen del menor ha fixat o no una via exclusiva per a la tramitació d'expedients. Així per exemple, alguns països han optat perquè la tramitació d'adopcions internacionals es faci de forma exclusiva a través de OAA.
  • Si l'Administració General de l'Estat, en col·laboració amb les Entitats Públiques, ha acordat que, pel que fa a un determinat Estat, únicament es tramitin ofertes d'adopció internacional a través de OAA o autoritzats per les autoritats d'ambdós Estats.

Etapa 5.- Preparació de l'expedient a Espanya

La persona/es que s'ofereix per a l'adopció prepararà el seu expedient d'adopció amb tots els documents exigits pel país d'origen del menor.

Aquesta informació és facilitada pels Serveis de Menors de les Comunitats Autònomes i, en el supòsit que tramitin a través d'un OAA comptaran amb l'ajuda i assessorament dels professionals de l'OAA.

En el supòsit que es tramiti amb un país amb una llengua oficial diferent al castellà, els documents hauran de ser traduïts per traductor jurat. Per conèixer la relació de traductors jurats poden adreçar-se a la pàgina web del Ministeri d'Assumptes Exteriors i de Cooperació.

Etapa 6.- Legalització i autenticació dels documents

Per a que els documents emesos a Espanya que formen l'expedient tinguin eficàcia en un país estranger, és imprescindible fer el tràmit de legalització dels mateixos, que consisteix en el reconeixement de la seva legalitat i autenticitat de les persones que els signen.

En funció del país on s’adreci la sol·licitud els documents hauran de ser:

  • <