Nazioarteko adoptzioan jarraitu beharreko prozedura


Espainian nazioarteko adopzioaren izapidetze prozeduren erreferentzia egitean, bereiztea beharrezkoa da:

 a.     Maiatzaren 1993ko Haurraren babesari eta nazioarteko adopzioari buruzko lankidetzari buruzko Hitzarmena aplikatzeko prozedura

 b.     Maiatzaren 1993ko Haurraren babesari eta nazioarteko adopzioari buruzko lankidetzari buruzko Hitzarmena berretsi ez duten herrialdeekin prozedura

Nazioarteko adopzio baten tramitazioa

Espainian nazioarteko adopzio baten tramitazioa hasten da, pertsona adingabe atzerritar baten adopziorako interesdun diren pertsonek egindako adopzio eskaintzarekin.

Eskaintza hori adopzio gaietan eskumena duen Espainiako administrazio publikoari aurkeztu behar zaio autonomia erkidego ezberdinetan, horrela Espainian administrazio prozesu bat hasiz eta gero haurraren jatorrizko herrialdean ere, eta hori amaitu daiteke oro har, judiziala den adopzio ebazpenarekin, nahiz eta herrialde batzuetan izaera administratiboa izan.

Herrialde batekiko adopzio eskaintzen tramitazioa hasteko, Espainiako eskumena duten administrazio publikoek haurtzaroaren babesaren eginkizuna betez, ondokoa egiaztatzen dute:

  • Herrialde horretako legeria adotzioa arautzen duela.
  • Herrialdeak haurtzaroaren babesari buruzko erakunde eskuduna duela, eta bertara zuzentzeko adopzio eskaintza, bere tramitazioa egin dezan.
  • Herrialdean ez dagoela segurtasun juridiko larri baten egoera adopzioen tramitazioan. Horretarako, informazioa eskatzen zaie iturri ofizialei eta haurtzaroaren babeserako nazioarteko erakundeei.

Nazioarteko Adopzioen Legeak ezartzen du zentzu honetan, ez direla adopzio eskaintzak izapidetuko beste herrialde bateko haurren adopzioak edo ohiko egoitza beste Estatu batean dutenen kasuan honako egoeretan:

  • Adingabeak ohiko egoitza duen herrialdea gerra gatazkan dagoenean edo hondamendi natural batean murgilduta dagoenean.
  • Herrialdean ez badago adotzioa kontrolatzen eta bermatzen duen aginte espezifikorik, eta informazioa ematen dioten Espainiako agintariei adingabearen adoptagarritasunari buruz, eta legean ezarritako gainerako informazioa.
  • Herrialdean adopziorako berme egokirik ez dagoenean, edo beharrezko praktika eta izapideak ez badaude bat adingabearen interesarentzat edo ez baldin badira nazioarteko etika eta legezko printzipioak betetzen.

Estatuaren Administrazio Orokorrak, entitate publikoekin lankidetzan, edozein unetan zehaztuko du zein herrialde sartzen diren egoera horietako batean adopzioak hasteko edo eteteko erabakiak hartzeko.

Nazioarteko adopzioetan, bi legegintza jorratzen dira, Espainiakoa eta jatorrizko herrialdearena, beraz, biek bete behar dituzte baldintzak eta prozedurak.

Gainera, nazioarteko adopzioetan adopzioaren arloan eskumenak dituzten agintaritza bi herrialdetara esku hartzen dute, eskatzaileena eta haurraren jatorrikoena, bakoitzari berariazko ardurak egokitzen zaizkio. Nabarmentzekoena:

  • Espainian, haur bat adopzioan emateko eskainitako pertsonen egokitasuna ezartzea.
  • Jatorrizko herrialdean: pertsona adingabeen adoptagarritasuna eta, hala badagokio, nazioarteko adopzioa pertsona bakoitzarentzat baliabide egokiena den ebaluatzea. Halaber, adingabeak adopziorako eskaintzen diren egokienak diren familiei esleitzea.

Nazioarteko adopziorako eskaintza bat aurkeztea herrialde bati egindako eskaera da, eta beti ez da adopzioaren eratzearekin amaitzen, jatorrizko herrialdeetako haurtzaroaren politikėn arduradun diren erakunde eta pertsona eskudunen irizpide eta erabakiak menperatu behar baititu.

Maiatzaren 1993ko Haurraren babesari eta nazioarteko adopzioari buruzko lankidetzari buruzko Hitzarmenaren aplikaziorako prozedura

Hitzarmen hau Espainiak 1995ean berretsi zuen eta berretsi duten herrialdeekin adopzioen tramitazioan aplikatzen da (ikusi Estatuko araudia atalean 1993ko maiatzaren 29ko Haurraren Babeserako eta Nazioarteko Adopzioen Lankidetzari buruzko Haga hitzarmenari buruzko informazioa).

Hitzarmen hau, adopzio prozesuan ardura eta lankidetza sistema batean oinarritzen da, arlo berezietarako izendatuta dauden herrialdeetako agintari zentralen artean, herrialde desberdinetan. Haren xede nagusia, trafikoa, irregulartasunak eta gehiegikeriak ekiditzea da, nazioarteko adopzioen bermeak ezartzeko.

Ezartzen den prozedurak, komunikazio handia eta lankidetza ekartzen du nazioarteko adopzioan inplikatutako bi herrialdetako Agintari Zentralen artean, arreta berezia jartzen da adopzioa eratu aurreko etapetan. Hau da, jatorrizko herrialdeen aldetik haur eta nesken adoptagarritasunaren determinazioa, eta pertsonen adoptagarritasunaren ebaluazioa zehaztuz, haientzat egindako familia egokietaz adostea.

Espedienteen tramitazio-bideak

Adopzio-espedienteen tramitaziorako, adopziorako eskaintzen diren familiek, oro har, bi bide erabili ditzakete:

  • Agintari Zentralena (bi herrialdeetako Agintari Zentralen arteko komunikazioa prozesu osoan zehar). Espainiako legeria arabera, nazioarteko adopzioaren bitartekotza funtzioa, haurren jatorrizko herrialdeko agintari zentralarekin kolaborazioan eskumena duen espainiar erakunde publikoaren bidez gauza daiteke. 
  • Nazioarteko Adopziorako Akreditatutako Erakundeena (hemendik aurrera, OAA). Erakunde hauek hitzarmenaren arabera honako funtzioak betetzen dituzte:
    • Nazioarteko adopzioaren bitartekaritzaren funtzioak garatzea. 
    • Bi herrialdeetan akreditatuta egon behar dute, espainiar eta adingabearen jatorrizko herrialdeko legeriak eskatutako baldintzak betez, beren jarduerak egingo dituzten herrialdeetan.
    • Akreditazio publikoa eskudun administrazioaren marko barruan jardutea.
    • Bitartekaritzarako funtzioak betetzea, Espainian eta jatorrizko herrialdean, beren ordezkarien bidez, adopzio-prozesuaren amaiera arte. 
    • Akreditatu dituzten administrazioen kontrolo eta gainbegiratzearen menpe daude.
    • Espainiako eta jatorrizko herrialdeetako administrazioei laguntza zerbitzuak eskaintzea, informazio komunikazio arteko lotura lanak betez, eta adopzio eskaintza egiten duten familiei prozesu osoan laguntza ematea. 

Espainiako legeria arabera, nazioarteko adopzio bitartekaritzaren funtzioa, soilik deskribatutako prozeduren bidez gauza daiteke. Hitzartutakoek izan ezik, kanpoko beste inork edo bestelako erakunde batek ezin du nazioarteko adopzioetan esku hartu.  
 

1993ko maiatzeko Hitzarmena berretsi ez duten herrialdeekin prozedura

Kasu honetan, adopzio-espedienteak OAAen bidez soilik izapidetu daitezke eta prozedura Hagainitiko Nazioarteko Adopzioaren hitzarmenak ezarritakoarekin antzekoa da.

Tramitazioaren etapak

Nazioarteko adopzio baten tramitazioa prozesu bat da, hainbat fase bereiz daitezkeena nazioarteko adopziorako eskaintza aurkezten duten familietatik adopzioa Espainian onartzea eta, hala badagokio, jatorrizko herrialdeei adopzioa egin duten pertsonen jarraipen txostenen bidalketarekin amaitzean.

Jarraian, orokorki, ondorengo etapak deskribatzen dira: 

1. etapa - Nazioarteko adopzio buruzko informazioa eta prestaketa

Adopziorako eskaintzen den familia, eskaeraren aurretik eta nahitaez adoptatzaileen gaitasuna frogatu behar duten saio informatibo eta prestaketa saioetara joan behar da, erakunde publikoak edo OAAak antolatutakoak.

Adopzio eskaintza ere aurkeztuko du, espedientea irekitzeko prozedurari ekiteko. Horretarako, eskabide bat bete beharko du eta eskumen autonomikoko administrazioak eskatutako dokumentazioa aurkeztu.

2. etapa - Adopzio eskaintzen den pertsona edo pertsonen egokitasunaren ebaluazioa

Adopzio eskaintzen diren pertsona edo pertsonen gaitasunaren egokitasunaren ebaluazioa, espainiar legeriak aurreikusten duen baldintza bat da, Espainian bizi diren pertsonek egindako nazioarteko adopzioen tramitaziorako. Egokitasuna espainiar erakunde publikoak aldarrikatu behar du adopzioaren eraketaren aurretik.

Egokitasuna adingabearen beharretara egokitutako guraso-arduraren erantzukizuna betetzeko gaitasun, trebetasun eta motibazioaren definizioa da, hala nola nazioarteko adopzioak ekartzen dituen berezitasunak, ondorioak eta erantzukizunak hartzeko gaitasuna ere.

Adopziorako eskaintzen diren pertsonak egoera pertsonalean, familia eta sozialean, egonkortasuna eta segurtasun loturak ezartzeko gaitasuna, prestakuntza trebeziak eta haur batez arduratzeko kalitatea eta egokitasunari buruzko azterketa psikosoziala da.

Lan hau espezializazio-maila eta nazioarteko adopziorako esperientzia duten profesionalen bidez burutuko da. Ohiko egoera eta helburu juridikoak bateratu behar izango dituzte, eta erakunde autonomikoak berak edo sektore pribatuan lan egiten duten profesionalek burutuko dute. Azken hau, kolaborazio hitzarmen bidez sinatuta edo akreditatutako profesionalez osatutako taldeek garatuko dute.

Egokitasunaren ebaluazio-fasera aurrea eskaintzaren prestaketa-aldia; nazioarteko adopzioaren errealitatera, adopziorako eskaintzen diren pertsonei, adingabeen adopziorako erakundearen beharren gainean hausnartzea bultzatzea, erabaki-prozesu kausan laguntzea eta hurbiltzeko asmoarekin, lantzen da. Prestaketa, adopzio eskaintzen diren pertsonentzako eta beren gauzatze arduradunak diren profesionalen saio taldeak barne hartzen dituen programa baten bidez lantzen da.

3. etapa - Egokitasun Aitormenaren Lortzea

Adopzio nazioartekoak egokitasun aitormenak egin eta erta ezin daiteke beste erakunde publiko edo pribatu batean delegagarri den eskumen baten bidez garatu.

Administrazioaren ebazpena adopziorainoko eskaintzen ezegokitasunaren kasuan, pertsona eskaintzaileek erabakiaren adierazi irizpide eta jarraitu beharreko baliabideak aurkeztu ahal izango dituzte.

Egokitasuraren ziurtagiri bakoitza herrialde jakin baten adopzioari egiten zaio ekarpena.

Egokitasunarengan ziurtagiriak eta irizpena ematen dituzten txostenak hiru urteko iraungipen balioa dute, ez urratuz gero egoera pertsonal eta familia modifikazio esanguratsuak egitetik.

4. etapa - Espedientearen tramitazio-bidearen aukerak

Orokorki, adopziorako eskaintza egingo den herrialdearekin, Nazioarteko Adopzioen Babes eta Lankidetzari buruzko Hitzarmena aplikatzen bada, erabaki behar da espedientearen tramitazio bidea, hau da, erakunde publiko espainiar kompetenteen bidez tramitatzen al den edo akreditatutako OAA baten bidez egiten den.

Erabaki hori hartzeko kontuan izan behar da: 

  • Haurraren jatorrizko herrialdeak espedienteen tramitazio-bide esklusiboa ezarri badu. Adibidez, herrialde batzuek erabaki dute nazioarteko adopzioak OAAen bidez tramitatu behar dutela.
  • Estatuaren Administrazio Orokorrak eta entitate publikoek adostu zutenik estatu jakin baten argitan nazioarteko adopzio eskaintzak oaa baimenduen bidez bakarrik tramitatzea.

5. etapa - Espedientearen prestaketa Espainian

Adopziorako eskaintzen diren pertsonek, adingabearen jatorrizko herrialdeak eskatutako dokumentuekin espedientea prestatu beharko dute.

Espainiako autonomia-erkidegoko haurrendako babes-zerbitzuek informazioa ematen dute horretarako eta, oaaen bidez tramitatzen duten kasuetan horiek eskoltatu eta laguntzen dieten oaaeetako profesionalak eskuratu ahal izango dituzte.

Gaztelania ez den hizkuntza ofizial bat duen herrialde batekin tramitatzeko kasuan, dokumentuak itzulpen zinatua erabili behar da. Profesional espezializatuen itzulpen zinatua kontsultatu dezakezu Atzerriko Eragiketetarako, Europar Batasuneko eta Nazioarteko Kooperaziorako Ministerioaren webgunera jota.

6. etapa - Dokumentuen legeztatzea eta autentikazioa

Espainian igorritako eta espedientea osatzen duten dokumentuen nazioarteko herrialde batean eraginkortasuna bermatzeko aukera dago, horiek legeztatzea.

Gure eskaerak zuzentzen dien herrialdearen arabera dokumentuak izan daitezke:

  • Apostilatuak: Apostilla ardura duten erakundeak dokumentua igorri duen organearen araberakoak dira. Dokumentu hau, 1961eko urriaren 5eko Haga hitzarmena berretsi duten herrialdeetan obviatu daiteke. 
  • Legeztatu eta autentikatu: Jatorrizko herrialdeak Hitzarmen hori berretsi ez badu, dokumentuak sinaduren legeztatze eta aitorpen katea igaroko dute, azken esleipena Legalizazio Departamentuaren bidez izaten dela Espainian, Kanpo Arazoetako, Europar Batasuneko eta Kooperaziorako Ministerioaren bidez, gerora Espainian dagokion herrialdearen kontsulatuaren bidez.

7. etapa - Jatorrizko herrialdera espedientearen bidalketa

Han izandako espedientearen bidalketa, adingabearen eta Espainiako eskumeneko adoptzio-arloan agintaritza zentralaren (autonomia erkidegoko espedientea aurkezten dutenen espediente-erresidentzia) bidez edo OAA aukeratuaren bidez egin daiteke.

8. etapa - Jatorrizko agintaritzak erakunde espainiarri igorritako esleipen proposamenaren jaso

Jatorrizko herrialdeko erakunde eskudunak haurraren esleipena erakunde espainiar eskudun batera bidaliko du. Identitatearen, adoptagarritasunaren, inguru personal eta familiarra, historia medikoa eta behar espezifikoen informazioa agertuko da bertan; baita jatorrizko jatorrizko herrialdeko erakundeek eskatutako pertsonen adostasunari buruzko informazioa ere.

Hala, esleipen eskari haurraren jatorrizko herrialdera bidali izan denetik igarotako denbora neurri handian aldatu daiteke. Prozedurarako eragingo duten faktoreak eskaintzen diren pertsonen ezaugarriak edo egokitasun ziurtagiria eman den haurraren profila izango da, hala nola jatorrizko herrialdearen egoera, posibleak diren aldaketak euren haurraren babesa politiketan eta nazio mailako nahiz nazioarteko babesarako erabakiak.

Faktore horiek adopzio-proiektua atzeratu dezakete, eta askotan ez eraginkorra izan adopzio proiektua ez egitea.

Aldi berean, espediente baten iritsiera herrialdearen egunean ez da erabakigarri.

9. etapa Autonomia erkidegoaren adostasuna prozedura aurrera egiteko

Haurraren esleipen proposamena jaso ondoren, Espainiako erakunde publikoaren adostasun akordioa beharrezkoa da prozedura aurrera eramateko, baita adopziorako eskaintza egiten duen pertsonaren akordioa ere; hau da, beren egokitasuna deklaratzeko autonomia erkidegoko erakunde eskudunak haurraren proposamena jatorrizko herrialdeak proposatutako proposamenean propioa aztertu behar du, dagoen haurraren errealitatean jada sor daiteke marratu.

10. etapa Adopziorako eskaintza egiten duten pertsona edo pertsonen proposamenaren onarpena/errefusa

Adopzio eskaintza egiten duten pertsona edo pertsona esleipen proposamenaren berri eman behar zaio, eta horri buruz aholku eta laguntza eman behar zaio, ziurrenik egokiena den erabakia hartzeko beharrezkoa dena, idatziz adieraziz.

Onarpen edo errefusatze dokumentua, erakunde publiko espainiarrek emana, baita adopzio eskaintza egiten duten pertsonarena ere, adingabearen jatorrizko herrialdeko erakunde eskudunari bidali behar zaio.

Bidearen tramitazioaren arabera, dokumentu hauek espainiako agintari zentralen bidez edo OAA bidez bidaliko dira.

11. etapa Haurraren edo neskaren jatorrizko herrialdera bidaia. Adopzioa eratzea

Adopzio familia, adingabearen edo neskaren esleipenaren jatorrizko herrialdera bidaia egingo ditu agintaritza eskudunaren konfirmazioa jasoz gero, haren esleipena topatu eta adopzioa eratzeko.

12. etapa Espainiako Kontsulatuan bideetan

Behin adopzioa eratuta, adopzio familia Espainiako Kontsulatuarekin harremanetan jarriko da bertako dokumentuak izatea eta adopzioa erregistratzeko kontsulara igorritako Donariogile Eskuordezkaria edo agiren ardura duena buruz.

Kontsulak adopzioaren bideari buruzko baldintza egiaztatu behar du viza bat igorri aurretik atzerrian jaiotako Espainiako egoiliarrak adopzioan emateko ematen den espediente hau nazional espainiarrek berretsitakoa da.

 

Pasaporte bat lortzeko eskaera familiei Espainiako Erregistro Zibilaren bidez egin daiteke, eta kasuan kasu bereizi ere visa bat eskuratu reagrupazio familiarerako kanpoko Lege Organikoaren, Atzerrian Eskubideen eta Libertateei eta Espainian Gizarte Integrazioari buruzko Erregelamenduaren eskakizunean jarraituz izan dezakete.

 

13. etapa Haurraren edo neskaren Espainiako etorrera

Familia haurraren edo neskaren adopzioarekin etorrera zein den ziurtatu behar da bere bizi diren autonomia erkidegoko haurren babesa zerbitzuen aurrean.

14. etapa Espainian. Adopzioaren inskripzioa

Azkenik erregistratua izan den adopzioa Espainian aitortuko da, pertsona edo adopzio familia Espainian dagoen bere egoitza egonkorrean, eskaera erregistratuko du erregistro zibiletan non bizi den, baldin eta berak Datuen Jatorrizko Herrialdean inskribatua ez den Espainiako Erregistro Zibilaren Konsularen bidez.

Jatorrizko jatorrian ez adierazi ez bada adingabearen adopzio plenarioa jatorrizko herrialdearen bidez azken egoteko estatuko moduan eratze formatua tramitatu behar izango da adoptatu aurretik.

15. etapa Haurraren edo neskaren egokitzapenaren jarraipen txostenak

Herrialde jatorriek eskatutako informazio orokorrak haurren adopzioaren jarraipenari buruzko postadoptiboa iraunkako aldien beren exijentzia egoki dagoen guztietan raportatutako estatuekin agertu behar da.

Hori dela eta, tramitazio hasierako fasean, eskaintza bete aurretik, haurraren edo neskaren adopziorako eskaintza duten pertsonek beraien egoera berdineko zerbitzu adingabeen arloak beren erantzukizunak eremu ezarritako irizpideak betetzeko eta jarraipena egiteko prest izan dezaten direla aitortu beharko dute. Eskumena duen Espainiako administrazioak hura sustatzen duen nazioei itzulketa ordaindutako eskaintza egiteko kooperazioa berriro eskatzeko.

 

Gainera, familia adoptiboari informazioa eta dokumentazioa ziurtatzea eskatuko zaio, administra agindutakoa, akreditatuta agintariek aldarrikapenerako erabiltzeko beharrezkoak diren dokumentazioa alkatzean.", eta familiek jarraipen txostenen ordainditza egiten uzten ez badute espediente jarraipen fasean, izatea izan daiteke freeziotik ateratako sail edo legez establitzazioa bayariz horrelakorik ez delako bara aprobetxamendu honetan edo beste adopzio prozesu bat denean eskas agertze bat izora bezala.

 

16. etapa Adopzioaren osteko laguntza eta jatorrizkoen bilaketarako bitartekaritza

Autonomia erkidegoen adopzio gaietako eskumena duten erakunde publikoek, adopzio osteko lotura horien integrazioa bultzatzeko giza laguntza eta hurrengokoen bilaketarako bitartekaritza baliabideak osatzen men egiten uztatutakoak izango dituzte. 

Automatikoki itzulia OpenAI-rekin gaztelaniatik