Conferència Sectorial d'Infància i Adolescència

En què consisteix?

La Conferència Sectorial d'Infància i Adolescència, en el marc de l'establert en els articles 147 a 152 de la Llei 40/2015, de 1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, és l'òrgan de cooperació entre l'Administració General de l'Estat, les Comunitats Autònomes, les Ciutats Autònomes de Ceuta i Melilla i l'Administració Local, a través de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, en la implementació de les polítiques de protecció i desenvolupament de la infància i l'adolescència.

La Conferència Sectorial tindrà la seva seu al Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030 que, a més, proporcionarà, tot allò necessari per al correcte funcionament dels serveis, suport tècnic als membres de la Conferència Sectorial i gestió de la seva Secretaria.

Finalitats

La Conferència Sectorial té com a finalitat el desenvolupament d'una actuació de cooperació, coordinació i col·laboració entre les administracions públiques en matèria de la protecció i desenvolupament dels drets de la infància i l'adolescència, i aconseguir la màxima coherència i integració pel que fa a l'aplicació de les decisions que s'adoptin en la matèria, sense perjudici de la tasca desenvolupada per altres conferències sectorials.

Amb caràcter general

Perseguir la coherència i complementarietat de les activitats que realitzen les administracions públiques en l'àmbit de la protecció i desenvolupament dels drets de la infància i l'adolescència.                   
L'assoliment d'un major grau d'eficàcia i eficiència en la identificació, formulació i execució de les polítiques, programes i projectes impulsats per les diferents administracions públiques en matèria d'infància i adolescència.

Participar en l'elaboració, desenvolupament i seguiment dels plans i programes estatals que s'articulin per a l'execució de les polítiques que integren l'àmbit d'actuació de les polítiques de protecció i desenvolupament de la infància i l'adolescència, així com realitzar el seguiment i avaluació de l'execució de les normes i plans existents.

Ser informada sobre els avantprojectes de lleis i els projectes de reglaments del Govern de la Nació o dels Consells de Govern de les Comunitats Autònomes quan afectin de manera directa l'àmbit competencial de les altres Administracions Públiques o quan així estigui previst en la normativa sectorial aplicable, bé a través del seu Ple o bé a través de la Comissió Sectorial o el grup de treball mandat al respecte.

Establir i impulsar estratègies i plans específics de cooperació entre les administracions públiques en la matèria sectorial corresponent, procurant la supressió de duplicitats, així com l'assoliment d'una millor eficiència dels serveis públics.

Intercanviar informació sobre les actuacions programades per les diferents Administracions Públiques, en exercici de les seves competències, i que puguin afectar les altres Administracions.

Servir de canal per a la coordinació amb les entitats públiques de protecció a la infància en relació amb les polítiques de drets de la infància i adolescència, per efectuar consultes a les mateixes sobre aquestes matèries i per adoptar acords, si escau.

Fixar els criteris objectius que serveixin de base per a la distribució territorial dels crèdits pressupostaris afectats i efectuar un seguiment dels programes desenvolupats per les Comunitats Autònomes a càrrec d'aquests crèdits, així com la seva distribució a l'inici de l'exercici econòmic, d'acord amb el que preveu la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària.

Establir mecanismes d'intercanvi de bones pràctiques i informació per als estudis, especialment de contingut estadístic, enquestes, investigacions i campanyes d'àmbit nacional a realitzar en relació amb la protecció i desenvolupament dels drets de la infància i l'adolescència.

Facilitar informació a les comunitats autònomes sobre tractats internacionals i actuacions d'organitzacions internacionals en matèria de la protecció i desenvolupament dels drets de la infància i l'adolescència.

Analitzar i fer propostes sobre aquelles qüestions que requereixin l'adopció d'acords de l'Administració General de l'Estat amb les Entitats Públiques, a l'empara de les previsions de la Llei d'Adopció Internacional.

Aprovar la distribució del nombre màxim d'expedients d'adopció internacional i el model bàsic de contracte homologat entre els organismes acreditats i les persones que s’ofereixen per a l'adopció.

Qualsevol altra funció que contribueixi a assegurar la necessària cooperació, coherència i eficàcia i, si escau, l'articulació de l'activitat dels diferents nivells administratius.

Específiques en matèria de protecció integral a la Infància i l'adolescència davant la violència

 La participació de les Administracions Públiques en l'elaboració de l'Estratègia d'Eradicació de la Violència sobre la Infància i l'Adolescència que serà impulsada pel departament ministerial que tingui atribuïdes les competències en polítiques d'infància, en consonància amb l'Estratègia espanyola de Drets de la Infància i Adolescència.

La elevació al Govern de la proposta d'aprovació de l'Estratègia d'Eradicació de la Violència sobre la Infància i l'Adolescència, que anirà acompanyada d'una memòria econòmica en la qual els centres competents identificaran les aplicacions pressupostàries amb càrrec a les quals haurà de finançar-se.

Acordar els mitjans necessaris per garantir l'exercici efectiu dels drets previstos en el Títol I de la Llei Orgànica 8/2021, de 4 de juny, de Protecció integral a la Infància i l'Adolescència davant la violència.

Acordar els requisits i condicions per garantir l'existència i el suport als mitjans electrònics de comunicació, com línies telefòniques gratuïtes d'ajuda a nenes, nens i adolescents, així com el seu coneixement per part de la societat civil.

Acordar els mecanismes oportuns per garantir la confidencialitat, protecció i seguretat de les persones que hagin posat en coneixement de les autoritats situacions de violència sobre nens, nenes i adolescents.

Acordar les campanyes i accions concretes d'informació avaluables i basades en l'evidència, destinades a conscienciar la societat sobre el dret dels nens, nenes i adolescents a rebre un bon tracte, així com campanyes específiques de sensibilització per promoure un ús segur i responsable d'Internet, des d'un enfocament de aprofitament de les oportunitats i el seu ús en positiu, incorporant la perspectiva i opinions dels propis nens, nenes i adolescents.

Establir plans i programes de prevenció per a l'erradicació de la violència sobre la infància i l'adolescència que comprendran mesures específiques en els àmbits familiar, educatiu, sanitari, dels serveis socials, de les noves tecnologies, de l'esport i l'oci i de les Forces i Cossos de Seguretat, en el marc de l'estratègia d'erradicació de la violència sobre la infància i l'adolescència.

Participar en l'elaboració, desenvolupament i seguiment dels programes de formació inicial i contínua destinada als professionals la tasca dels quals requereix estar en contacte habitual amb nenes, nens i adolescents amb l'objectiu de detectar precoçment la violència exercida contra ells i que aquesta violència pugui ser comunicada d'acord amb el que preveu en els articles 15 i 16 de la Llei Orgànica 8/2021, de 4 de juny, de Protecció integral a la Infància i l'Adolescència davant la violència.

Acordar recomanacions que garanteixin als nens, nenes i adolescents víctimes de delictes violents i, en tot cas, de delictes de naturalesa sexual, de tràfic o de violència de gènere una atenció integral per a la seva recuperació a través de serveis especialitzats.

Qualsevol altra funció que contribueixi a assegurar el desenvolupament de la Llei Orgànica 8/2021, de 4 de juny, de Protecció integral a la Infància i l'Adolescència davant la violència, així com per acordar les mesures necessàries per garantir la seva efectiva execució i implantació.

Composició

La Conferència Sectorial d'Infància i Adolescència s'estructurarà en els següents òrgans:

  1. El Ple.
  2. La Comissió Sectorial d'Infància i Adolescència, com a òrgan de suport i assessorament de caràcter general.
  3. Els Grups de Treball que es constitueixin.
El Ple
  1. Presidència: correspondrà a la persona titular del Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030, que ostenta també la Presidència de la Conferència Sectorial.
  2. Vicepresidència primera: una de les persones titulars de les Conselleries de les Comunitats Autònomes i de les Ciutats de Ceuta i de Melilla.
  3. Vicepresidència segona: la persona titular de l'Alt Comissionat contra la Pobresa infantil.
  4. Vocals:
    1. Les persones titulars de les Conselleries de les Comunitats Autònomes que tinguin atribuïdes les competències en matèria de polítiques de protecció i desenvolupament de la infància i adolescència;
  5. Així mateix, participaran al Consell una persona representant de cadascuna de les Diputacions Forals Basques designades per elles, una per cadascun dels Consells de les Illes Balears i una per cada Cabildo insular, amb veu però sense vot.
    1. Un representant, amb almenys rang de director/a general, del Ministeri de Sanitat, Ministeri d'Igualtat, Ministeri de Justícia, Ministeri de l'Interior i Ministeri d'Educació.
  6.   Així com per les persones titulars de les Direccions Generals de l'Institut de la Joventut, de la Diversitat Familiar i Serveis Socials, de Drets de les persones amb Discapacitat, amb veu, però sense vot. 
    1. Un representant de la Federació Espanyola de Municipis i Província, que haurà de ser càrrec electe.
    2. La persona titular de l'Alt Comissionat contra la Pobresa Infantil.
    3. La persona titular de la Direcció General de Drets de la Infància i Adolescència, amb veu però sense vot.
    4. Secretaria: la persona titular de la Secretaria General Tècnica del Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030.
La Comissió Sectorial d'Infància i Adolescència
  1. Integren la Comissió Sectorial:
    1. Per part de l'Administració General de l'Estat: la persona titular de la Secretaria d'Estat de Drets Socials i la persona titular de la Capçalera de Gabinet de la Secretaria d'Estat de Drets Socials.
    2. Per part de les Comunitats Autònomes i les Ciutats Autònomes de Ceuta i Melilla: un representant per cadascuna d'elles amb rang, almenys, de titular de la Subdirecció General responsable en matèria d'infància i adolescència.
    3. Així mateix, assistiran a les sessions de la Comissió Sectorial un representant designat per la Federació Espanyola de Municipis i Províncies.
  2. La Presidència podrà convocar, de manera extraordinària, per pròpia iniciativa o a proposta de qualsevol de les persones membres de la Comissió, a alts càrrecs del Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030, d'altres Departaments ministerials i d'altres Administracions Públiques, amb veu però sense vot, quan la naturalesa dels assumptes a tractar justifiqui o aconselli la seva presència.
  3. Correspon la Presidència de la Comissió Sectorial a la persona titular de la Secretaria d'Estat de Drets Socials, que podrà ser substituïda, en casos d'absència, vacant o malaltia, per la persona titular de la Capçalera de Gabinet de la Secretaria d'Estat de Drets Socials.
  4. Assumirà la Secretaria de la Comissió Sectorial, amb veu, però sense vot, la persona titular de la Direcció General de Drets de la Infància i l'Adolescència que podrà ser substituïda, en casos d'absència, vacant o malaltia, per un empleat o empleada pública de la Secretaria d'Estat de Drets Socials designada per la persona titular de la Secretaria d'Estat de Drets Socials. Per altra banda, podrà assistir a les reunions la persona titular de la Subsecretaria del Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030, o dels seus òrgans dependents, quan l'assumpte a tractar sigui de la seva competència.
  5. La Comissió Sectorial es considerarà vàlidament constituïda quan estiguin presents les persones que ostenten la Presidència i la Secretaria i, almenys, la majoria dels representants de les Comunitats Autònomes i Ciutats Autònomes de Ceuta i Melilla.
  6. Tant els representants de l'Administració General de l'Estat com els de les Comunitats Autònomes, podran assistir a cada reunió, amb veu, però sense vot, personal tècnic o expert en els temes a tractar designat pels mateixos.

Article 13. Funcions

  1. La Comissió Sectorial exercirà les següents funcions:
    1. La preparació de les reunions de la Conferència Sectorial per a la qual abordarà els assumpte inclosos a l'ordre del dia de la convocatòria.
    2. El seguiment dels acords adoptats per la Conferència Sectorial.
    3. El seguiment i avaluació dels Grups de treball constituïts.
    4. Qualsevol altra funció que li encomani la Conferència Sectorial.
  2. La Comissió Sectorial es reunirà en tot cas amb caràcter previ a les reunions de la Conferència Sectorial d'Infància i Adolescència, sense perjudici de que pugui convocar-se amb major freqüència amb l'objecte de reforçar la cooperació entre l'Administració General de l'Estat i les Comunitats Autònomes en l'àmbit de les polítiques de protecció i desenvolupament de la infància i adolescència.
  3. La Comissió Sectorial d'Infància i Adolescència es regirà, en quant li siguin aplicables, per les normes del procediment previstes per la Conferència Sectorial.

Acords

Acord de distribució territorial entre les Comunitats Autònomes i les Ciutats de Ceuta i Melilla (excepte País Basc i Navarra) del crèdit destinat per a l’atenció de nens, nenes i adolescents migrants no acompanyats en els Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2024, per import de 35.000.000,00 d’euros.

Proposta de distribució territorial a les Comunitats Autònomes (excepte País Basc i Navarra) i ciutats de Ceuta i Melilla del crèdit destinat a la financiació el 2024 de l’atenció a nens, nenes i adolescents migrants no acompanyats per import de 15 milions d’euros.

Aprovació de l'Acord de distribució territorial a les Comunitats Autònomes (excepte País Basc i Navarra) i ciutat de Ceuta del segon repartiment del crèdit destinat a la financiació el 2023 de l’atenció a nens, nenes i adolescents migrants no acompanyats per import de 20 milions d’euros.

Proposta de distribució territorial a les Comunitats Autònomes (excepte País Basc i Navarra) i ciutat de Ceuta del segon repartiment del crèdit destinat a la financiació el 2023 de l’atenció a nens, nenes i adolescents migrants no acompanyats per import de 20 milions d’euros de l’aplicació pressupostària 29.04 231G 450.

Acord per a la modificació de l'Acord de Conferència Sectorial d'Infància i Adolescència de 13 de desembre de 2022 per la qual s'autoritza la proposta de distribució territorial de fons, per import de 50 milions d’euros, per a la formació en competències digitals per a nenes, nens i adolescents en situació de vulnerabilitat, per a les comunitats i ciutats autònomes susceptibles de ser beneficiàries en el marc del programa ‘Competències Digitals per a la Infància (CODI)’ del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Conformitat a la proposta de remissió al Consell de Ministres del projecte d'Estratègia Estatal de Drets de la Infància i l'Adolescència 2023-2030.

Acord d'aprovació de la ¨Proposta de distribució territorial a la Comunitat Autònoma de Canàries i les ciutats de Ceuta i Melilla del primer repartiment del crèdit destinat a la financiació el 2023 de l’atenció a nens, nenes i adolescents migrants no acompanyats per import de 15 milions d’euros”.

Acord d'aprovació de “  Proposta de distribució territorial, per import de 50 milions d’euros, de fons per a la formació en competències digitals per a nenes, nens i adolescents en situació de vulnerabilitat, per a les comunitats i ciutats autònomes susceptibles de ser beneficiàries en el marc del programa “Competències Digitals per a la Infància (CODI)” del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència¨.

Acord de ¨Aprovació de la distribució territorial entre les comunitats autònomes (excepte País Basc i Navarra) i la ciutat autònoma de Ceuta del segon repartiment del crèdit destinat a la financiació el 2022 de l’atenció a nens, nenes i adolescents migrants no acompanyats per import de 20.000.000 euros".

Acord d'aprovació de la proposta de remissió al Consell de Ministres del projecte de “Estrategia d’Eradicació de la violència contra la infància i l’adolescència”.

Acord d'aprovació de “Proposta de distribució territorial de fons per a la formació en competències digitals per a nenes, nens i adolescents en situació de vulnerabilitat, per a les Comunitats i Ciutats Autònomes susceptibles de ser beneficiàries en el marc del programa “Competències Digitals per a la Infància (CODI)” del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència”.

Acord d'aprovació del ”Pla de Resposta davant crisi migratòria per a menors migrants 2022-2023 i proposta de distribució territorial de la segona part del crèdit pressupostari de 20 milions d’euros destinat a l’atenció a nens, nenes i adolescents migrants no acompanyats¨.

Acord d'aprovació del “Model de gestió de contingències migratòries per a la infància i adolescència no acompanyada”.

Acord d'aprovació de “Instrument tècnic de col·laboració/protocol per al trasllat de nens, nenes i adolescents migrants no acompanyats entre una comunitat/ciutat autònoma i una altra comunitat/ciutat autònoma,  en situacions de contingència migratòria”.

Pla d’acció contra l’explotació sexual de nenes, nens i adolescents del sistema de protecció a la infància.

Acord de la distribució del primer repartiment del crèdit pressupostari de 35 milions d’euros destinat a l’atenció a nens, nenes i adolescents migrants no acompanyats.

Acord sobre el pla d'implementació de la Llei Orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció Integral a la infància i la Adolescència davant la violència.

Documents d'Interès

Reglament de funcionament de la Conferència Sectorial d'Infància i Adolescència