Les activitats a finançar són classes en horaris i períodes no lectius seguint el contingut formatiu establert pel Marc Europeu de Competències Digitals DigComp 2.1 de la Comissió Europea. Aquestes activitats extraescolars en competències digitals es desenvolupen en dues línies formatives adaptades segons rangs d'edats:
- Competències digitals bàsiques: nens i nenes de 9 a 13 anys, que es desglossa al seu torn en:
- de 9 a 11 anys
- de 12 a 13 anys
Competències digitals avançades: adolescents de 14 a 17 anys i persones joves de 18 a 25 anys que hagin passat pel sistema de protecció i fins a 30 anys en el cas de persones amb discapacitat, afavorint la capacitació per a l'ocupabilitat, amb perspectiva de gènere.
La formació que s'inclou en el programa CODI s'imparteix de forma eminentment presencial, emprant materials digitals i metodologies actives d'aprenentatge, que inclouen el joc i l'aprenentatge per projectes, facilitant l'adhesió a les activitats de nens, nenes, adolescents i persones joves en situació de vulnerabilitat.
Per al desplegament del programa, el Ministeri ha desenvolupat una Plataforma Digital de formació en la qual es troben materials i guies didàctiques. Compta, a més, amb un curs de formació a formadors de 30 hores de durada. La plataforma permet una recopilació senzilla dels principals indicadors de seguiment del projecte per al seu posterior report a la Comissió Europea. Tot i així, es finançaran també projectes que emprin altres materials, sempre que permetin formar nens, nenes i adolescents en el conjunt de competències incloses en el DigComp 2.1.
Per a l'obtenció d'un certificat acreditatiu, els nens, nenes, adolescents i persones joves que cursin el programa hauran de dedicar al mateix, almenys 30 hores. Encara que els formadors disposaran de 90 hores de contingut en la plataforma digital de formació perquè puguin programar les seves classes de la forma millor adaptada als seus alumnes i alumnes.
Els continguts i competències de la formació són:
Dimensió 1. Alfabetització Digital: capacitat de cercar, avaluar críticament i utilitzar les eines digitals i la informació de forma eficaç per prendre decisions justificadament.
Dimensió 2. Seguretat digital i resiliència: capacitat de protegir-se a si mateixos i als altres de qualsevol dany en l'entorn digital.
Dimensió 3. Participació i Agència Digital: capacitat d'interactuar equitativament, participar i influir positivament en la societat a través de les TIC.
Dimensió 4. Intel·ligència emocional
El programa CODI cerca no només tancar la bretxa digital entre els joves en situació de vulnerabilitat, sinó també proporcionar-los eines essencials per al seu desenvolupament personal i professional. A través d'una col·laboració estreta entre les Comunitats Autònomes i les entitats del Tercer Sector, es pretén garantir que els recursos i la formació arribin efectivament a aquells que més ho necessiten, promovent així una societat més equitativa i amb majors oportunitats per a tots els nens, nenes i adolescents. Aquest esforç conjunt representa un pas crucial cap a un futur més digitalment inclusiu, on tots els joves puguin accedir a les competències necessàries per enfrontar-se als reptes del segle XXI.