A la Direcció General de Drets de la Infància i Adolescència es treballa amb les següents aplicacions:
1. ADIN: Adopció Internacional
L'aplicació web Adopció Internacional (en endavant, ADIN) té com a objectiu facilitar la tramitació d'expedients d'adopció de persones menors d'edat, d'altres països.
A través d'aquesta eina, les comunitats autònomes enregistren les dades relatives al procediment d'adopció internacional en les seves diferents fases: oferiment de la família, valoració d'idoneïtat, enviament d'expedients als organismes acreditats d'intermediació en adopció internacional o als països d'origen (en el cas que aquests expedients es tramitin per la via pública), assignació de nen/a a la família i sentència d'adopció.
En compliment del que s'estableix al capítol VI del Reial decret 573/2023, de 4 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament d'Adopció internacional, es crea i organitza el Registre Nacional d'Organismes Acreditats d'Adopció Internacional i de Reclamacions i Incidències, únic per a tot el territori nacional, amb adscripció i dependència de la Direcció General de Drets de la Infància i Adolescència. El Registre es porta a terme també mitjançant el sistema informàtic ADIN, al qual tindran accés les entitats públiques, per a la introducció i consulta de dades dels organismes acreditats.
L'esmentat Registre consta de dues seccions:
- Registre d'Organismes Acreditats. La secció primera del Registre serà pública, general i gratuïta.
- Registre de Reclamacions i Incidències. A la secció segona del Registre, s'anotaran les reclamacions i incidències presentades per qualsevol usuari o usuària d'un organisme d'intermediació, en relació amb els serveis prestats per aquests, tant a Espanya com al país d'origen, així com l'estimació o desestimació de la reclamació o incidència comunicada.


2. Registre Unificat de casos de sospita de maltractament infantil (RUMI)
Amb la finalitat d'obtenir estadístiques actualitzades sobre detecció, registre i notificació de casos de maltractament infantil, la Comissió Interautonòmica d'Infància, va acordar crear una aplicació informàtica en línia per al registre de notificacions de sospita de casos de maltractament infantil. Aquesta previsió es va referendar amb l'article 22 ter de la Llei Orgànica 1/1996, de 15 de gener, de Protecció Jurídica del Menor, de modificació parcial del Codi Civil i de la Llei d'Enjudiciament Civil (reforma efectuada per la Llei 26/2015):
Article 22 ter. Sistema d'informació sobre la protecció a la infància i l'adolescència.
Les Comunitats Autònomes i l'Administració General de l'Estat establiran un sistema d'informació compartit que permeti el coneixement uniforme de la situació de la protecció a la infància i a l'adolescència a Espanya, i d'oferiments per a l'acolliment i l'adopció, amb dades desagregades per gènere i discapacitat, tant a efectes de seguiment de les mesures concretes de protecció de menors com a efectes estadístics. A aquests mateixos efectes es desenvoluparà el Registre Unificat de Maltractament Infantil.
L'aplicació informàtica, en funcionament des del 2010, permet a les Comunitats Autònomes incorporar les seves dades i ofereix estadístiques nacionals que es troben integrades anualment en el Butlletí estadístic de mesures de protecció a la infància. Tot i que en ús, es tracta d'una aplicació obsoleta que es pretén substituir pel Registre Unificat de Serveis Socials sobre Violència contra la Infància (RUSSVI) quan aquest es trobi operatiu.


3. Registre Unificat de Serveis Socials sobre Violència contra la Infància (RUSSVI)
El RUSSVI serà el substitut del RUMI com a font d'informació estadística de casos de violència sobre la infància i l'adolescència procedent dels serveis socials d'atenció primària, juntament amb la procedent de l'entitat pública de protecció a la infància. Està contemplat a l'article 44 de la Llei Orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència:
Article 44. Seguiment i registre dels casos de violència sobre les persones menors d'edat
1. Els serveis socials d'atenció primària hauran d'establir, d'acord amb el procediment que es reguli a cada comunitat autònoma, un sistema de seguiment i registre dels casos de violència sobre la infància i l'adolescència en què constin les notificacions i comunicacions rebudes, els casos confirmats i les diferents mesures posades en marxa en relació amb la intervenció d'aquests serveis socials.
2. La informació estadística de casos de violència sobre la infància i l'adolescència procedent dels serveis socials d'atenció primària, juntament amb la procedent de l'entitat pública de protecció a la infància, serà incorporada, amb la desagregació establerta, al Registre Unificat de Maltractament Infantil al qual es refereix l'article 22 ter de la Llei Orgànica 1/1996, de 15 de gener, i que passa a denominar-se Registre Unificat de Serveis Socials sobre Violència contra la Infància (en endavant RUSSVI).
L'aplicació està ara mateix en fase de preproducció i prova i s'ha dissenyat un pla de posada en marxa a través del seu pilotatge en diverses comunitats autònomes.
4. Registre Central d'informació sobre la violència contra la infància i l'adolescència (RCIVIA)
Aquest Registre es troba contemplat a l'article 56 de la LOPIVI i encara es troba pendent d'aprovació el Reial decret de creació (finalitzada la fase de consulta pública).
Article 56. Registre Central d'informació sobre la violència contra la infància i l'adolescència.
1. Amb la finalitat de compartir informació que permeti el coneixement uniforme de la situació de la violència contra la infància i l'adolescència, el Govern establirà, mitjançant reial decret la creació del Registre Central d'informació sobre la violència contra la infància i l'adolescència, així com la informació concreta i el procediment a través del qual el Consell General del Poder Judicial, les Forces i Cossos de Seguretat, el RUSSVI i les diferents administracions públiques han de subministrar les dades requerides al registre.
El reial decret assenyalarà la informació que s'ha de notificar anonimitzada al Registre que, com a mínim, comprendrà els següents aspectes:
a) Pel que fa a les víctimes: edat, sexe, tipus de violència, gravetat, nacionalitat i, si escau, discapacitat.
b) Pel que fa a les persones agressores: edat, sexe i relació amb la víctima.
c) Informació policial (denúncies, victimitzacions, etc.) i judicial.
d) Mesures posades en marxa, davant de la violència sobre la infància i adolescència.
2. El Registre Central d'informació sobre la violència contra la infància i l'adolescència quedarà adscrit orgànicament al departament ministerial que tingui atribuïdes les competències en polítiques d'infància.
3. Amb les dades obtingudes pel Registre es publicarà anualment un informe de la situació de la violència contra la infància i l'adolescència al qual es donarà la major publicitat possible.
5. Mecanisme Interterritorial d'Assignacions (MIASI)
En compliment de la Disposició Addicional 5a de la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència, s'ha desenvolupat en col·laboració amb les Comunitats Autònomes el Mecanisme Interterritorial d'Assignacions (MIASI), una aplicació web per facilitar l'assignació a famílies adequades d'aquelles persones menors d'edat amb un perfil determinat, en la seva Comunitat Autònoma no existeixin famílies idònies per al seu acolliment o sigui necessari que aquest es dugui a terme per una Comunitat diferent a la de la seva residència. D'altra banda, l'Apartat novè, punts 2 i 3, i onzè del Protocol per a la coordinació d'actuacions de les entitats públiques competents en matèria de protecció de persones menors d'edat, en supòsits de trasllats, s'indica la necessitat d'arbitrar sistemes que facilitin que menors d'edat siguin protegits amb mesures que s'implementin en Comunitats Autònomes diferents de la seva residència. L'aplicació MIASI es troba operativa actualment, tot i que el grau d'utilització per part de les Comunitats Autònomes és força reduït, a causa que s'estableixen altres canals de comunicació entre elles per a aquesta finalitat.


6. Aplicació web per al seguiment del progrés de la implementació de la Garantia Infantil Europea (GIE) a Espanya.
Es configura com la principal eina de recollida d'informació anual de les actuacions implementades que contribueixen a assolir els objectius establerts en el “Pla Estatal per a la implementació de la GIE a Espanya 2022-2030” (PAEGIE).
L'eina s'està desenvolupant com un sistema eficient de recopilació d'informació de les CCAA, tenint en compte les necessitats d'informació que s'han de recopilar a nivell central i a nivell de Comunitats i Ciutats Autònomes, els requeriments del sistema de seguiment i avaluació del PAEGIE i la funcionalitat per recollir gran quantitat de dades que serveixin de base per a l'elaboració dels informes nacionals i biennals de progrés de la GIE a Espanya. Actualment, la DGDIA està desenvolupant internament aquesta aplicació web que, un cop desenvolupada, permetrà la recollida d'informació de manera àgil i eficient i la visualització de la planificació i el progrés del Pla.
Traduït automàticament amb OpenAI des de Castellà