
En referència als procediments de tramitació de l'adopció internacional a Espanya és precís distingir:
a. Procediment en aplicació del Conveni relatiu a la protecció del nen i a la cooperació en matèria d'adopció internacional, de maig de 1993
b. Procediment amb països que no han ratificat el Conveni relatiu a la protecció del nen i a la cooperació en matèria d'adopció internacional, de maig de 1993
- La tramitació d'una adopció internacional
La tramitació d'una adopció internacional s'inicia a Espanya a partir de l'oferiment per a l'adopció formulat per la persona/s interessada/s en l'adopció d'una persona menor d'edat d'origen estranger.
Aquest oferiment s'ha de presentar davant l'administració pública competent espanyola en matèria d'adopció a les diferents comunitats autònomes, iniciant-se així un procés administratiu a Espanya i posteriorment al país d'origen del nen o nena, que pot finalitzar amb la resolució d'adopció, generalment de caràcter judicial, encara que en alguns països revesteix caràcter administratiu.
Per iniciar la tramitació d'oferiments per a l'adopció amb un país, les administracions públiques competents a Espanya comproven, en l'exercici de la seva responsabilitat en matèria de protecció a la infància:
- Que la legislació d'aquest país regula l'adopció.
- Que el país disposa d'una institució competent en matèria de protecció de la infància a la qual dirigir l'oferiment per a l'adopció perquè pugui procedir a la seva tramitació.
- Que no existeixi al país una situació d'inseguretat jurídica greu en la tramitació d'adopcions. Per a això, es recaben informacions de fonts oficials i d'organismes internacionals de protecció a la infància.
La Llei d'Adopció Internacional estableix, en aquest sentit, que no es tramitaran oferiments per a l'adopció de nens i nenes d'un altre país o amb residència habitual en un altre Estat en les següents circumstàncies:
- Quan el país, on la persona menor d'edat tingui la seva residència habitual, es trobi en conflicte bèl·lic o immers en desastre natural.
- Si no existeix en el país una autoritat específica que controli i garantisca l'adopció i que remeti a les autoritats espanyoles la proposta d'assignació amb informació sobre l'adoptabilitat de la persona menor d'edat i la resta d'informació necessària establerta en la llei.
- Quan al país no es donin les garanties adequades per a l'adopció, o les pràctiques i tràmits necessàries per a la mateixa, no respectin l'interès de la persona menor d'edat o no compleixin els principis ètics i jurídics internacionals.
L'Administració General de l'Estat, en col·laboració amb les entitats públiques, determinarà en cada moment quins països estan immersos en alguna de les circumstàncies anteriors a efectes de decidir iniciar o suspendre la tramitació d'adopcions en ells.
En les adopcions internacionals entren en joc dues legislacions, l'espanyola i la del país d'origen, per la qual cosa s'han de complir els requisits i procediments de totes dues.
A més, en les adopcions internacionals intervenen les autoritats competents en adopció de dos països, el dels sol·licitants i el d'origen del nen o nena, corresponent a cada un responsabilitats diferenciades. Entre les més destacables cal esmentar:
- A Espanya, la determinació de la idoneïtat de les persones que s'ofereixen per adoptar un nen o nena.
- Al país d'origen: la determinació de l'adoptabilitat de les persones menors d'edat i la conveniència, en el seu cas, de l'adopció internacional com el recurs més adequat per a cada nen o nena. Així mateix, l'assignació de les persones menors d'edat a les famílies més idònies que s'ofereixen per a l'adopció.
La presentació d'un oferiment per a adopció internacional és una petició que es formula a un altre país, que no sempre finalitza amb la constitució de l'adopció, ja que es troba sotmesa als criteris i decisions de les institucions competents i de les persones responsables de les polítiques de protecció a la infància dels països d'origen.
- Procediment en aplicació conveni relatiu a la protecció del nen i a la cooperació en matèria d'adopció internacional de maig de 1993
Aquest conveni va ser ratificat per Espanya l'any 1995 i és d'aplicació en la tramitació d'adopcions amb els països que també l'han ratificat (veure a l'apartat de Normativa -àmbit estatal- informació referent al Conveni de l'Haia, de 29 de maig de 1993, relatiu a la Protecció del Nen i a la Cooperació en matèria d'Adopció Internacional).
Aquest conveni es basa en un sistema de cooperació i repartiment de responsabilitats al llarg del procediment d'adopció entre Autoritats Centrals, de recepció i d'acollida de les persones menors d'edat adoptades, designades específicament per a aquest conveni en els diferents països. Té com a finalitat bàsica prevenir el tràfic, les irregularitats i els abusos establint mesures que garanteixin les adopcions internacionals.
El procediment establert comporta un alt grau de comunicació i cooperació entre les Autoritats Centrals dels dos països implicats en l'adopció internacional, posant-se especial èmfasi en les etapes anteriors a la constitució de l'adopció. Això és, la determinació de l'adoptabilitat dels nens i nenes per part dels països d'origen, la valoració per part del país receptor de la idoneïtat per adoptar de les famílies que s'ofereixen per a l'adopció, i l'acord de totes dues autoritats en l'assignació de nens o nenes a famílies adoptives concretes.
- Vies de tramitació d'expedients
Per a la tramitació dels expedients d'adopció, les famílies que s'ofereixen per a adopció poden utilitzar, amb caràcter general, dues vies:
- La de les Autoritats Centrals (comunicació entre les Autoritats Centrals de tots dos països al llarg de tot el procediment). Segons la legislació espanyola, la funció d'intermediació en l'adopció internacional podrà efectuar-se mitjançant la col·laboració de l'entitat pública competent espanyola amb l'autoritat central del país d'origen de les persones menors d'edat.
- La dels Organismes Acreditats per a l'Adopció Internacional (d'ara endavant, OAA). Aquests organismes, segons el propi Conveni:
- Desenvolupen funcions d'intermediació en adopció internacional.
- Han d'estar acreditats en tots dos països, complint amb els requisits exigits en la legislació vigent espanyola i la del país d'origen de la persona menor d'edat on vagin a desenvolupar la seva activitat.
- Actuen en el marc fixat en l'acreditació atorgada per l'administració pública competent.
- Realitzen funcions d'intermediació, a Espanya i al país d'origen, a través dels seus representants, fins a la finalització del procés d'adopció.
- Estan sotmesos al control i supervisió de les administracions que les van acreditar.
- Ofereixen uns serveis d'ajuda a les administracions públiques de tots dos països, ja que serveixen de nexe d'intercanvi de comunicació entre elles, i a les famílies que s'ofereixen per a l'adopció al llarg d'aquest procés.
Segons la legislació espanyola, la funció d'intermediació en adopció internacional podrà efectuar-se només pels procediments descrits. Cap altra persona o entitat diferent de les citades podrà intervenir en funcions d'intermediació per adopcions internacionals.
- Procediment amb països que no han ratificat el conveni de maig de 1993
En aquest cas, els expedients d'adopció només podran tramitar-se a través d'OAA i el procediment és similar al establert per als països del Conveni de l'Haia d'adopció internacional.
- Etapes en la tramitació
La tramitació d'una adopció internacional és un procés en el qual poden diferenciar-se diverses etapes que van des de la presentació de l'oferiment per les famílies interessades en l'adopció internacional fins al reconeixement de l'adopció a Espanya i, en el seu cas, l'enviament als països d'origen dels informes de seguiment de les persones menors d'edat adoptades.
A continuació, es descriuen, amb caràcter general, les següents etapes:
Etapa 1.- Informació i preparació sobre adopció internacional
La família que s'ofereix per a l'adopció ha d'assistir a les sessions informatives i de preparació organitzades per l'entitat pública o per l'OAA amb caràcter previ i obligatori a la sol·licitud de la declaració de idoneïtat.
Igualment presentarà el seu oferiment d'adopció perquè pugui així procedir-se a l'obertura d'expedient. Per a això haurà d'emplenar una sol·licitud i presentar la documentació requerida per l'administració autonòmica.
Etapa 2.- Valoració de idoneïtat de la persona o persones que s'ofereixen per a l'adopció d'una persona menor d'edat d'origen estranger
La valoració de idoneïtat de la persona o persones que s'ofereixen per a l'adopció és un requisit previst en la legislació espanyola per a la tramitació de les adopcions internacionals per part de persones residents a Espanya. La idoneïtat haurà de ser declarada per l'entitat pública espanyola amb caràcter previ a la constitució de l'adopció.
La idoneïtat es defineix com la capacitat, aptitud i motivació adequades per exercir la responsabilitat parental, atenent a les necessitats de les persones menors d'edat susceptibles de ser adoptades, així com per assumir les peculiaritats, conseqüències i responsabilitats que comporta l'adopció internacional.
Consisteix en una valoració psicosocial de les persones que s'ofereixen per a l'adopció respecte a la seva situació personal, familiar i social, la seva capacitat per establir vincles estables i segurs, les seves habilitats educatives i la seva aptitud per atendre un nen o nena.
Aquest estudi es portarà a terme per personal especialitzat en psicologia i treball social amb experiència en protecció de la infància i adopció.
Aquesta avaluació es porta a terme per professionals de la pròpia administració autonòmica i/o per professionals de l'àmbit privat. Aquest últim, a través de convenis de col·laboració signats per l'administració amb els col·legis professionals, o bé a través d'equips interdisciplinaris autoritzats per exercir les funcions de valoració.
A la fase de valoració de idoneïtat li precedeix una etapa de preparació per a l'adopció, en la qual es pretén apropar la realitat de l'adopció internacional a les persones que s'ofereixen per a l'adopció, promoure en elles una reflexió sobre les necessitats de les persones menors d'edat susceptibles de ser adoptades i ajudar-les en el procés de presa de decisió. La preparació es porta a terme a través d'un programa que inclou sessions grupals amb les persones que s'ofereixen per a l'adopció i professionals responsables de la seva execució.
Etapa 3.- Obtenció del Certificat de Idoneïtat
Correspon a l'entitat pública competent l'emissió dels certificats de idoneïtat per a l'adopció internacional, no sent en cap cas una competència delegable en cap altre organisme públic o privat.
En el cas que la resolució de l'administració fos de no idoneïtat per a la sol·licitud de les persones que s'ofereixen per a l'adopció, aquestes podran presentar els recursos procedents, expressats en la resolució.
Els certificats de idoneïtat estan referits a l'adopció en un país determinat.
Els certificats i els informes psicosocials que donen lloc a la declaració de idoneïtat tenen un període de vigència de tres anys des de la data de la seva emissió per l'òrgan competent, sempre que no s'hagin produït modificacions substancials en la situació personal i familiar de les persones que s'ofereixen per a l'adopció. Això estarà subjecte, no obstant això, a les condicions i a les limitacions establertes, en el seu cas, en la legislació autonòmica aplicable en cada supòsit, així com en la legislació del país d'origen de la persona menor d'edat.
Etapa 4.- Elecció de la via de tramitació de l'expedient
Amb caràcter general, en el supòsit que l'oferiment per a l'adopció es dirigeixi a un país en el qual és d'aplicació el Conveni relatiu a la Protecció del Nen i a la Cooperació en matèria d'Adopció Internacional, haurà de decidir-se la via de tramitació de l'expedient. Això és, si es tramita a través de les administracions públiques espanyoles competents o si es fa a través d'un organisme acreditat per a l'adopció (d'ara endavant, OAA).
Per prendre aquesta decisió s'haurà de tenir en compte:
- Si el país d'origen del menor ha fixat o no una via exclusiva per a la tramitació d'expedients. Així, per exemple, alguns països han optat perquè la tramitació d'adopcions internacionals es faci de forma exclusiva a través d'OAA.
- Si l'Administració General de l'Estat, en col·laboració amb les entitats públiques, ha acordat que, respecte a un determinat Estat, únicament es tramiten oferiments d'adopció internacional a través d'OAA autoritzats per les autoritats de tots dos Estats.
Etapa 5.- Preparació de l'expedient a Espanya
Les persones que s'ofereixen per a l'adopció prepararan el seu expedient amb tots els documents exigits pel país d'origen de la persona menor d'edat.
La informació per a això és facilitada pels serveis de protecció a la infància de les comunitats autònomes i, en el supòsit que tramitin a través d'un OAA comptaran amb l'ajuda i assessorament dels i les professionals de l'OAA.
En el supòsit que es tramiti amb un país amb una llengua oficial diferent del castellà, els documents hauran de ser traduïts mitjançant traducció jurada. Per conèixer la relació de professionals especialitzats en traducció jurada poden dirigir-se a la pàgina web del Ministeri d'Assumptes Exteriors, Unió Europea i Cooperació.
Etapa 6.- Legalització i autenticació dels documents
Per garantir l'eficàcia en un país estranger dels documents emesos a Espanya, que conformen l'expedient, és imprescindible legalitzar-los.
En funció del país al qual es dirigeixi la sol·licitud, els documents hauran de ser:
- Apostillats: Les institucions encarregades de l'apostilla varien en funció de l'òrgan que va emetre el document. En aquells països que hagin ratificat el Conveni de l'Haia de 5 d'octubre de 1961 s'eximeix d'aquest tràmit.
- Legalitzats i autenticats: Quan el país d'origen no hagi ratificat l'esmentat Conveni, els documents hauran de passar per una cadena de legalització i reconeixement de signatures, l'etapa final de la qual és la legalització del document pel Departament de Legalitzacions del Ministeri d'Assumptes Exteriors, Unió Europea i Cooperació a Espanya i finalment pel Consolat del país que correspongui a Espanya.
Etapa 7.- Enviament de l'expedient al país d'origen
L'enviament de l'expedient a l'autoritat competent del país d'origen de la persona menor d'edat es podrà realitzar, en funció de la via de tramitació de l'expedient en cada cas, de dues formes:
- A través de l'autoritat central espanyola competent en matèria d'adopció internacional (comunitat autònoma de residència de les persones que s'ofereixen per a l'adopció).
- A través de l'OAA triat.
Etapa 8.- Recepció per part de les autoritats competents espanyoles de la proposta d'assignació emesa per autoritat estrangera
Les autoritats competents del país d'origen enviaran l'assignació del nen o nena a l'entitat pública espanyola competent. En aquesta, hi figura la informació sobre la seva identitat, adoptabilitat, mitjà social i familiar, història mèdica i necessitats particulars; així com la informació relativa a l'atorgament dels consentiments de persones, institucions i autoritats requerides per la legislació del país d'origen.
El temps que transcorre des que es remet l'expedient d'oferiment per a l'adopció al país d'origen i es rep la proposta d'assignació d'un nen o nena varia considerablement. Això va a dependre de factors tals com: les característiques de les persones que s'ofereixen per a l'adopció o el perfil del nen o nena per al qual s'ha emès el certificat de idoneïtat, així com la situació del país d'origen, els seus possibles canvis de legislació, política de protecció a la infància i decisions respecte a l'adopció nacional i internacional.
Tots aquests factors poden retardar i en ocasions fer que no prosperi un projecte d'adopció.
Cal assenyalar, així mateix, que el criteri de data d'arribada d'un expedient al país no és determinant.
Etapa 9.- Conformitat de la comunitat autònoma perquè segueixi endavant el procediment d'adopció
Una vegada rebuda la proposta d'assignació d'un nen o nena, és necessari l'acord de conformitat de l'entitat pública espanyola perquè segueixi endavant el procediment, així com l'acceptació d'aquella per part de les persones que s'ofereixen per a l'adopció; és a dir, l'autoritat competent de la comunitat autònoma que va declarar la idoneïtat haurà de manifestar el seu acord en aquesta fase tan important del procés, en la qual ja entra en joc la realitat d'un nen o nena concret. Per a això, després de l'avaluació i valoració de la informació del nen o nena i de la persona o persones que s'ofereixen per a l'adopció, emetrà el seu criteri, manifestant el seu acord o desacord respecte a la proposta formulada pel país d'origen del nen o nena.
Etapa 10.- Acceptació/Rebuig de la proposta per part de la persona o persones que s'ofereixen per a l'adopció
S'haurà de comunicar la proposta d'assignació a la persona o persones que s'ofereixen per a l'adopció, facilitant-li el suport i assessorament necessari perquè pugui prendre la decisió més adequada, que haurà de manifestar-se per escrit.
El document d'acceptació o rebuig emès per l'entitat pública espanyola corresponent, així com el de la pròpia persona o persones que s'ofereixen per a l'adopció, hauran de ser remesos a l'autoritat competent del país d'origen de la persona menor d'edat.
L'enviament d'aquests documents es farà bé a través de les pròpies autoritats centrals espanyoles o dels OAA, depenent de la via de tramitació.
Etapa 11.- Viatge al país d'origen del nen o nena. Constitució de l'adopció
La família adoptant viatjarà al país d'origen del nen o nena una vegada l'autoritat competent ho confirmi, per al trobament amb el nen o nena assignat i la posterior constitució de l'adopció.
Etapa 12.- Tràmits davant el Consolat espanyol
Una vegada constituïda l'adopció, la família adoptant haurà de dirigir-se al Consolat espanyol a l'estranger podent sol·licitar:
- La inscripció de l'adopció en el Registre Civil Consular. La persona encarregada del registre ha de realitzar un examen en profunditat de l'expedient, tenint en compte, a més, que serà responsable de la inscripció de l'adopció que la farà efectiva a Espanya.
- L'expedició de visats de reagrupació familiar segons estableix el Reglament que desenvolupa la Llei Orgànica sobre Drets i Llibertats dels Estrangers a Espanya i la seva Integració Social, en el seu cas.
El cònsol, amb caràcter previ a l'expedició d'un visat a favor d'una persona menor adoptada al país d'acreditació per nacionals espanyols residents a Espanya, haurà de comprovar que l'adopció compleix els requisits exigits.
Etapa 13.- L'arribada del nen o nena a Espanya
S'ha de comunicar l'arribada de la família amb el nen o nena adoptat al servei de protecció a la infància de la seva comunitat autònoma de residència.
Etapa 14.- Tràmit a Espanya. Inscripció de l'adopció
Perquè l'adopció plena constituïda a l'estranger sigui reconeguda a Espanya és necessari que la persona o persones adoptants, una vegada es trobi al seu lloc de residència, presentin una sol·licitud d'inscripció de l'adopció al Registre Civil de la seva localitat, si no s'ha inscrit al Registre Civil corresponent del Consolat d'Espanya al país d'origen de la persona menor d'edat.
En el supòsit que la resolució del país d'origen no fos d'adopció plena sinó de guarda preadoptiva, s'haurà de tramitar la constitució final de l'adopció plena de la forma establerta pel país d'origen del nen o nena.
Etapa 15.- Informes de seguiment de l'adaptació del nen o nena
La legislació de la majoria dels països d'origen de les persones menors d'edat exigeix l'enviament, durant un període de temps molt variable a cada país, d'informes de seguiment postadoptiu que facilitin informació sobre l'adaptació del nen o nena a la seva nova família.
Per aquesta raó, a la fase inicial de la tramitació i abans d'enviar l'expedient de sol·licitud d'adopció al país del nen o nena, les persones que s'ofereixen per a l'adopció han d'acceptar aquest requisit davant els serveis competents de la seva comunitat autònoma de residència i comprometre's a que els seguiments es portin a terme. L'administració competent espanyola adquireix davant les autoritats de l'altre país el compromís de realitzar-los en els terminis fixats.
La família adoptiva haurà de facilitar, en el temps previst, la informació, documentació i entrevistes que l'entitat pública, organisme acreditat o entitat autoritzada precisin per a l'elaboració dels informes de seguiment postadoptiu exigits per l'autoritat competent del país d'origen. L'absència de col·laboració de la família adoptiva en aquesta fase podrà donar lloc a sancions administratives previstes en la legislació autonòmica i ser considerada causa de no idoneïtat en un procés posterior d'adopció.
Etapa 16.- Suport postadoptiu i mediació per a la recerca d'orígens
Per afavorir la adequada integració d'adoptants i persones adoptades, les entitats públiques competents en matèria d'adopció de les comunitats autònomes han d'establir recursos de suport postadoptiu i de mediació per a la recerca d'orígens.
Traduït automàticament amb OpenAI des de Castellà