- Informació general sobre els Organismes Acreditats en Adopció Internacional
Els Organismes Acreditats per a l'Adopció Internacional (d'ara endavant OAA) són entitats sense ànim de lucre inscrites en el registre corresponent, que tenen com a finalitat en els seus estatuts la protecció de la infància.
Els OAA desenvoluparan la seva activitat a tot el territori nacional, prestant els seus serveis a les persones que s'ofereixin per a l'adopció amb residència habitual a Espanya.
La seva actuació a l'estranger es circumscriurà al país o països pels quals hagin estat acreditats, sense perjudici del compliment dels requisits i condicions que pogués establir el país d'origen de la persona menor d'edat.
En l'exercici de les seves funcions d'intermediació en l'adopció internacional, l'actuació dels OAA es limitarà a les activitats assenyalades en la resolució d'acreditació i haurà de desenvolupar-se en els termes i condicions que s'estableixin en la mateixa.
No obstant això, els OAA podran tenir entre els seus fins i activitats la prestació d'altres serveis socials i de protecció a la infància, sempre que l'activitat d'intermediació en l'adopció internacional estigui clarament identificada, diferenciada i separada de la resta de les seves activitats, especialment pel que fa als seus estatuts, estructura organitzativa i comptabilitat.
Cap altra entitat o persona diferent dels OAA i de les entitats públiques competents, podrà intervenir en les funcions d'intermediació en adopció internacional.
Els OAA han de disposar en territori nacional dels mitjans materials i equips pluridisciplinaris necessaris per al desenvolupament de les funcions encomanades i ser dirigits i administrats per persones qualificades per la seva integritat moral, per la seva formació i per la seva experiència en l'àmbit de l'adopció internacional.
S'entén per intermediació en Adopció Internacional tota activitat que té per objecte posar en contacte o relació a la persona/s que s'ofereixen per a l'adopció amb les autoritats, organitzacions i institucions del país d'origen o residència dels nens i nenes que poden ser adoptats i prestar l'assistència suficient perquè aquesta adopció es pugui dur a terme.
Les funcions que, entre altres, desenvolupen són:
Informació a les persones interessades en matèria d'adopció internacional.
Assessorament, formació i suport a les persones que s'ofereixen per a l'adopció en el significat i implicacions de l'adopció, en els aspectes culturals rellevants i en els tràmits que necessàriament han de realitzar a Espanya i en els països d'origen dels nens i nenes.
Intermediació en la tramitació d'ofertes d'adopció entre les autoritats competents espanyoles i estrangeres.
Realització de les gestions corresponents per al compliment de les obligacions postadoptives establertes per a les famílies adoptives en la legislació del país d'origen de la persona menor adoptada, que els seran encomanades en els termes fixats per l'Entitat Pública espanyola on aquesta resideixi.
Els OAA designaran a la persona que actuarà com a seu representant davant l'autoritat del país d'origen.
Després de l'entrada en vigor del Reial decret 573/2023, de 4 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament d'Adopció Internacional, l'acreditació dels organismes interessats en realitzar funcions d'intermediació en adopció internacional, haurà de dur-se a terme pel procediment establert en la normativa vigent de la comunitat autònoma on l'organisme tingui establerta la seva seu social. Aquesta comunitat autònoma serà l'única a la qual l'organisme podrà dirigir la sol·licitud d'acreditació.
La resolució de l'entitat pública que acrediti a un organisme per a realitzar funcions d'intermediació en adopció internacional especificarà les funcions i actuacions previstes en la normativa vigent, per a les quals se li acredita, la determinació del país d'origen o, si escau, la regió o estat d'aquest per al qual es concedeix l'acreditació, així com els costos autoritzats de la tramitació d'una oferta d'adopció dirigida a aquest país.
Quant al nombre d'OAA, la Direcció General de Drets de la Infància i l'Adolescència, prèvia consulta a la Comissió Sectorial, establirà anualment el nombre màxim d'organismes d'intermediació en adopció internacional que podran desenvolupar la seva activitat a cadascun dels països d'origen, tenint en compte, entre altres criteris, la limitació que, si escau, pugui establir cada país d'origen quant al nombre d'entitats estrangeres que puguin prestar els seus serveis d'intermediació en aquest.
Les entitats públiques que hagin acreditat a organismes d'intermediació exerciran les funcions de seguiment i control respecte al funcionament general de l'organisme acreditat en el territori de la seva comunitat autònoma, així com les relatives a l'activitat que desenvolupin en el país d'origen.
El seguiment i control de l'organisme acreditat que hagi dut a terme la tramitació d'un expedient d'adopció correspondrà a les entitats públiques que hagin tramitat o estigui tramitant l'expedient de les persones que s'ofereixen per adoptar.
Per a més informació poden dirigir-se a l'apartat de Normativa d'aquesta web.
RELACIÓ D'ORGANISMES ACREDITATS PER A L'ADOPCIÓ INTERNACIONAL (OAA):
ACI ADOPTA BRADOPTA IPI NIÑOS SIN FRONTERAS AIST CREIXER JUNTS MIMO PIAO ADECOP BALBALIKA GUNEY NAMASTÉ YAMUNA FEDERACIONS D'OAA
Existeixen una Federació estatal (FIDECAI) i una altra autonòmica, a Catalunya (ECA). Per a una informació actualitzada sobre noves acreditacions i canvis en les existents, poden dirigir-se a l'Entitat Pública competent en matèria de protecció a la infància de la seva Comunitat Autònoma de residència.
FEDERACIÓ INTERAUTONÒMICA D'ECAIS (FIDECAI)
Correu electrònic: info@fidecai.org
Membres:
ACI
ADECOP
ADOPTA
AIST
BRADOPTA
CREIXER JUNTS
GUNEY
MIMO
NAMASTÉ
NIÑOS SIN FRONTERAS
PIAOFEDERACIÓ ECA
Correu electrònic: eca.federacio.oaa@gmail.com
Membres:
AAIM
ADOPTA
BALBALIKA
IPI
YAMUNA- Registre Nacional d'Organismes Acreditats d'Adopció Internacional i de Reclamacions i Incidències
El capítol VI del Reial decret 573/2023, de 4 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament d'Adopció internacional, contempla la creació del Registre Nacional d'Organismes Acreditats d'Adopció Internacional i de Reclamacions i Incidències.
Aquest Registre és únic per a tot el territori nacional i està adscrit a la Direcció General de Drets de la Infància i l'Adolescència del Ministeri de Joventut i Infància.El Registre consta de dues seccions:
Secció primera: Registre d'Organismes Acreditats. Aquesta secció és pública, general i gratuïta. No obstant això, l'accés a les dades de la composició de l'equip tècnic de l'organisme acreditat i les seves respectives modificacions, així com a la identitat del representant al país d'origen, només podrà tenir lloc quan s'acrediti l'existència d'un interès legítim per a això.
Secció segona: Registre de Reclamacions i Incidències. Tindran accés a aquesta secció, entre altres, les persones usuàries d'un organisme d'intermediació que hagin presentat una reclamació o incidència amb relació als serveis prestats per aquest, tant a Espanya com al país d'origen, així com els organismes destinataris d'aquestes, en el relatiu als expedients que hagin tramitat.
L'accés a les dades d'aquest Registre es podrà realitzar a través de la Seu Electrònica del Ministeri de Sanitat, per a la qual cosa s'ha creat un formulari de sol·licitud específic denominat “Gestions relacionades amb els organismes acreditats d'adopció internacional” · Pot accedir al mateix a través del següent enllaç:
Ministerio de Sanidad - Sede Electrónica - Formularis (mscbs.gob.es)
Per ampliar la informació respecte a l'ús d'aquest formulari pot descarregar-se el document amb les “Instruccions per a l'accés a les dades que consten en el Registre d'Organismes Acreditats d'Adopció Internacional i de Reclamacions i Incidències”.
Traduït automàticament amb OpenAI des de Castellà